جامعه روحانیت امامیه هرات

جامعه روحانیت امامیه هرات

همزمان با پایان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و آغاز تحولات جدید که زمینه بازگشت مهاجرین را نیز به همراه داشت به همت جمعی از طلاب جوان حوزه غرب کشور، گام‌های اولیه در راستای تحقق وحدت و یکپارچگی طلاب و فضلای خطه علم پرور هرات برداشته شد و طی برگزاری جلسات مقدماتی و همراهی علمای بزرگوار و پیشکسوت، سرانجام در سال 1370 خورشیدی همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تشکل حوزوی”جامعه روحانیت امامیة هرات” در شهر مشهد تأسیس گردید.

چهارمین نشست علمی با موضوع نشانه های ظهور

اندازه فونت :
2024/03/02

چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی در جامعه روحانیت امامیه هرات با موضوع علائم ظهور برگزار شد.

در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیخ زاده و حجت الاسلام سید جواد وحیدی به ایراد دیدگاه های خویش درباره موضوع پرداخته و به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.

بعضی از مباحث مطروحه از جانب حجت الاسلام دکتر وحیدی عبارتند از:

ممکن است علائم ظهور تحقق نیابد و ظهور محقق شود.

علائم ظهور در کتب اهل سنت دست خوش نوعی بی نظمی است. موضوعاتی ذکر شده است که معلوم نیست جزء علائم ظهور است یا قیامت یا عصر ظهور.

تفاوت مهدویت شیعی و سنی:

  1. نقش آفرین اصلی در تفکر مهدوی اهل سنت حضرت عیسی است. در تفکر شیعی حضرت مهدی (عج) است.
  2. در روایات شیعی نقطه مرکزی ظهور حجاز است. در روایات اهل سنت بیشتر شام و دمشق.
  3. روایات اهل سنت بیشتر بوی اسرائیلیات می دهد. مثلا در قصه یأجوج و مأجوج چیزهای عجیب و غریبی است. مثلا گفته اند: نطفه حضرت آدم روی خاک ریخت، یأجوج و مأجوج تولد یافت. و هیچ کس از یاجوج و ماجوج نمیمیرد مگر آنکه هزار نفر از آن به دنیا می آید. به حضرت عیسی گفته میشود به طور سیناء برو که انجا امن است. به بیت المقدس برو. اینجاها برای یهود تقدس دارد. کاری که باید صورت گیرد یک بررسی و تهذیب روایات است.
  4. در روایات شیعی خروج سفیانی پررنگ است. یکی از علائم حتمی ظهور خروج سفیانی است. در روایات اهل سنت، دجال را پررنگ می ببینید. در این روایات چون بنی امیه هم دخیل اند سفیانی را نمی بینید آنجا دجال را پررنگ میبینید.

جغرافیایی که امام زمان را یاری میکند خراسان و یمن است. پنج تا ده تا علائم ظهور در روایات شیعی آمده است.

بعضی از مباحث طرح شده توسط حجت الاسلام دکتر علی شیخ زاده:

اگر علائم ظهور برای راهنمایی است آیا این همه علائم باعث گمراهی نیست؟

در کتاب الغیبه نعمانی در تفسیر آیه «ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ»

فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ‏ فَقَالَ إِنَّهُمَا أَجَلَانِ أَجَلٌ‏ مَحْتُومٌ‏ وَ أَجَلٌ‏ مَوْقُوفٌ‏ فَقَالَ لَهُ حُمْرَانُ مَا الْمَحْتُومُ قَالَ الَّذِي لِلَّهِ فِيهِ الْمَشِيئَةُ قَالَ حُمْرَانُ إِنِّي لَأَرْجُو أَنْ يَكُونَ أَجَلُ السُّفْيَانِيِّ مِنَ الْمَوْقُوفِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْمَحْتُومِ. امام ع سفیانی را حتمی میشمارد.

در روایاتی که من المحتوم آمده تعبیر بنی فلان آمده است.

أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ ع كَانَ يَقُولُ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ مِنَ‏ الْمَحْتُومِ‏ وَ النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنَ الْمَغْرِبِ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ أَشْيَاءُ كَانَ يَقُولُهَا مِنَ الْمَحْتُومِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ اخْتِلَافُ بَنِي‏ فُلَانٍ‏ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُ الْقَائِمِ مِنَ الْمَحْتُومِ قُلْتُ وَ كَيْفَ يَكُونُ النِّدَاءُ قَالَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَوَّلَ النَّهَارِ يَسْمَعُهُ كُلُّ قَوْمٍ بِأَلْسِنَتِهِمْ أَلَا إِنَّ الْحَقَّ فِي عَلِيٍّ وَ شِيعَتِهِ ثُمَّ يُنَادِي إِبْلِيسُ فِي آخِرِ النَّهَارِ مِنَ الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ الْحَقَّ فِي عُثْمَانَ‏ وَ شِيعَتِهِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ الْمُبْطِلُونَ‏

تفاوت بین آل فلان و بنی فلان این است که آل یک سلسله است. پدر و فرزندی … اما بنی فلان یعنی پسران یک شخص حکومت می کند.

در زمان ما حکومت بنی فلان فقط در عربستان است. آل فلان در چند کشور حاشیه خلیج فارس است.

چرا حتما سفیانی باشد تا ظهور اتفاق بیفتد؟

چون حکومت رسول خدا (ص) و حکومت امیرالمومنین (ع) از ناحیه یک جریان تهدید می شد. جریان نفاق بود که جلو پیروزی حکومت امیر المومنین (ع) را گرفت. به قول مالک ده ضربه شمشیر باقی ماند که خیمه دشمن را بردارد اما جریان نفاق جلوش را گرفت. برای حضرت مهدی (عج) این جریان نباید اتفاق بیفتد. فتنه ها و ابتلائات باید پیش بیاید تا نفاق از دل جامعه اسلامی بروز کند و سرطان پنهان جامعه اسلام باید سر واکند. تا همه به سفیانی بپیوندند. وقتی سفیانی سر دربیاورد از تمام جامعه اسلامی این جریان نفاق به او می پیوندند. و سفیانی دو جریان را سرپرستی می کند هم جریان سنتی و هم جریان غربگرایان را. هردو نفاق را رهبری میکند.

آیا جریان داعش را نمیتوانیم سفیانی بدانیم؟

نخیر؛ چون هم خروج داعش غیر از آن مکانی است که ائمه وعده داده اند. ائمه سفیانی را از منطقه بین مرز شام و عراق و اردن وعده داده اند. روی حضور نیروهای آمریکا در التنف دقت کنید. اینجا همان جای وعده داده شده است.

سوال خود را مطرح کنید :


همایش وحدت اسلامی در پرتو عقلانیت و مهرورزیهمایش عمامه های خونین