جامعه روحانیت امامیه هرات

جامعه روحانیت امامیه هرات

همزمان با پایان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و آغاز تحولات جدید که زمینه بازگشت مهاجرین را نیز به همراه داشت به همت جمعی از طلاب جوان حوزه غرب کشور، گام‌های اولیه در راستای تحقق وحدت و یکپارچگی طلاب و فضلای خطه علم پرور هرات برداشته شد و طی برگزاری جلسات مقدماتی و همراهی علمای بزرگوار و پیشکسوت، سرانجام در سال 1370 خورشیدی همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تشکل حوزوی”جامعه روحانیت امامیة هرات” در شهر مشهد تأسیس گردید.

سومین نشست علمی با حضور آیت الله زمانی برگزار شد

اندازه فونت :
2024/02/07

سومین نشست علمی با موضوع بعثت، خاتمیت و نیاز های امروزی بشر همزمان با سالروز مبعث رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم با حضور استاد آیت الله زمانی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام برگزار شد.
اهم مطالب مطرح شده از حضرت استاد آیت الله زمانی بدین شرح می باشد:

مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ

سؤال: تغییر دائمی زندگی بشر با خاتمیت سازگار است؟

جواب: خاتمیت منافاتی با تکامل بشر ندارد. چراکه:

۱. دین هماهنگ با زندگی انسان است.

۲. نیازهای انسان دو قسم است:  ثابت و متغیر. نیازهای فطری ثابت است. نیازهای بدنی وجسمی متغیر است. 

نیازهای فطری مثل حس پرستش و تکامل و عدالت خواهی و آزادی خواهی و سایر آرمان ها ثابت است.  لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ. 

دین برای اصول و مبانی فطری آمده است. اجتهاد و فقاهت برای تدبیر امور متغیر است.  لذا خاتمیت بستر ساز تکامل است و مانع تکامل نیست.

عنصر اجتهاد بستر تطبیق کلیات دین را بر زمان می دهد. علینا القاء الاصول و علیکم تفریعاته. استاد مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان به این نکته متذکر شده است. 

در زمان حاضر اجتهاد باید تمدن محور باشد نه شخص محور.  نظام های متعدد اقتصادی حقوقی فرهنگی و…  را باید مدیریت کند. 

بعثت باید به ثمر بشیند کار حوزه ها تمدن سازی اسلامی است.

سوال خود را مطرح کنید :


همایش وحدت اسلامی در پرتو عقلانیت و مهرورزیهمایش عمامه های خونین