جامعه روحانیت امامیه هرات

جامعه روحانیت امامیه هرات

همزمان با پایان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و آغاز تحولات جدید که زمینه بازگشت مهاجرین را نیز به همراه داشت به همت جمعی از طلاب جوان حوزه غرب کشور، گام‌های اولیه در راستای تحقق وحدت و یکپارچگی طلاب و فضلای خطه علم پرور هرات برداشته شد و طی برگزاری جلسات مقدماتی و همراهی علمای بزرگوار و پیشکسوت، سرانجام در سال 1370 خورشیدی همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تشکل حوزوی”جامعه روحانیت امامیة هرات” در شهر مشهد تأسیس گردید.

مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام

اندازه فونت :
2022/12/20

جامعه روحانیت امامیه هرات در سال ۱۳۷۵ خورشیدی در راستای تحقق اهداف بلند خود، مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام را پایه‌گذاری نمود، چرا که یکی از مهمترین اهداف این نهاد مقدس تربیت نیروی انسانی حوزوی کاردان، کارآمد و آشنا به مقتضیات افغانستان عزیز بود.

اهم خدمات مدرسه علمیه امام هادی (ع)

الف. از آغاز تا کنون بیش از پانصد طلبه وارد این مدرسه شده و از خرمن علم و ادب عالمان متعهد افغانستان بهره جسته و زمینه شرکت آنها در دروس سطوح عالی حوزه های علمیه مشهد و قم فراهم گردیده است.

ب. به رسم دیرین حوزات علمیه، طلاب مستعد و کوشای این مدرسه، در عین حالی که مشغول تحصیل در مدرسه بودند، شروع به تدریس در پایه‌های پایین‌تر نموده که ضمن مشق استادی، تربیت نیروی مبرز حاصل شد.

ج. با گذشت ربع قرن از فعالیت این مدرسه مبارکه، بسیاری از تربیت یافتگان این نهاد مقدس مشغول ایفای وظیفه و ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت می‌باشند که این نقش‌آفرینی در قالب‌های مختلف و مکان‌های متعدد صورت گرفته است. در ذیل به اختصار به برخی از آن موارد اشاره می‌گردد:

۱ – تأسیس «مرکز فرهنگی دینی محبان المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف» در شهر مقدس مشهد توسط «حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلام رضا رضایی»؛

۲ – تأسیس «مرکز مهدویت» در شهر هرات توسط «حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحیدی»؛

۳ – قبول مسئولیت «نمایندگی دفتر حضرت آیت الله حکیم (ره)» در شهر هرات توسط شهید والا مقام حضرت استاد «حجت الاسلام و المسلمین حاج محمد جعفر توکلی» که هم اکنون این وظیفه خطیر توسط «حجت الاسلام و المسلیمن محمد قسیم عباسی» انجام می‌شود.

۴ – تأسیس «مرکز قرآنی مائده» در شهر مقدس مشهد توسط «حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رضوی»؛

برگی از افتخارات

۱ – در حال حاضر بیش از هفت تن از طلابی که دوره سطح را در این مدرسه گذرانده‌اند، موفق به کسب درجه علمی دکتری در رشته‌های مختلف شده‌اند و  بیش از ده نفر در حال اتمام مقطع دکتری و یا نوشتن رساله دکتری خود می‌باشند.

۲ – بیش از سی نفر در مقطع کارشناسی ارشد (ماستری) مشغول به تحصیل در این مقطع هستند.

۳ – بیش از سی نفر در مقطع کارشناسی (لیسانس) مشغول به تحصیل در رشته های مختلف جامعه المصطفی العالمیه هستند.

۴ – برخی از طلاب این مدرسه در عرصه تبلیغ خدمات ارزنده‌ای را به جامعه دینی ارائه داده‌اند و گستره آن کشورهایی نظیر افغانستان، ایران، آلمان و کانادا را شامل می‌شود.

۵ – برخی از اساتید و طلاب این مدرسه به فیض عظیم شهادت رسیده‌اند.

تعداد فعلی طلاب

در سال تحصیلی جاری (۱۴۰۲- ۱۴۰۱) بیش از پنجاه و پنج طلبه در سطح یک و دو مشغول به تحصیل می‌باشند.

همایش وحدت اسلامی در پرتو عقلانیت و مهرورزیهمایش عمامه های خونین