جامعه روحانیت امامیه هرات

جامعه روحانیت امامیه هرات

همزمان با پایان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و آغاز تحولات جدید که زمینه بازگشت مهاجرین را نیز به همراه داشت به همت جمعی از طلاب جوان حوزه غرب کشور، گام‌های اولیه در راستای تحقق وحدت و یکپارچگی طلاب و فضلای خطه علم پرور هرات برداشته شد و طی برگزاری جلسات مقدماتی و همراهی علمای بزرگوار و پیشکسوت، سرانجام در سال 1370 خورشیدی همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تشکل حوزوی”جامعه روحانیت امامیة هرات” در شهر مشهد تأسیس گردید.

زندگینامه عالم متعهد حجت الاسلام شهید الحاج شیخ محمد جعفر توکلی

اندازه فونت :
2023/06/22

تولد

محمد جعفر توکلی فرزند عبد القادر در سال ۱۳۴۹ ه ش در ناحیه دوم شهر هرات باستان در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود.

دوران طفولیت و کودکی را در دامان مادری مهربان و با تقوی پرورش یافت و دوره ابتدایی را در مکتب انصاری باغچه مهتر به پایان رساند و از همان کودکی آثار نبوغ فکری در وی هویدا و کودکی بانشاط، فعال، جسور و شجاع بود.

هجرت و تحصیل

هم زمان با ورود کمونیست ها به افغانستان و شکل گیری اعتراضات مردمی و تحولات اجتماعی، همراه خانواده به دیار هجرت رهسپار گردید.

زمینه های تربیت خانوادگی و علایق دینی، باعث شد تحصیلات خویش را در حوزه علمیه ادامه داده و با تلاش و جدیت شبانه روزی مقدمات، سطوح و دروس خارج اصول و فقه را در مدت ده سال زیر نظر اساتید برجسته حوزه چون حاج آقای ناصری، مدرس افغانی، شیخ غلام حسین طالب، شیخ امین الله امینی و آیات عظام فلسفی و رضازاده و … به پایان رساند.

استعداد خاص استاد توکلی سبب شد در کنار دروس حوزه، به تحصیل در دانشگاه نیز بپردازد و مدرک خویش را در رشته علوم قرآنی و مبانی علوم اسلامی از دانشگاه علوم رضوی مشهد مقدس دریافت نماید.

فعالیت های دینی

در اوایل پیروزی مجاهدین با جمعی از طلاب و روحانیون جوان، تشکل پر بار جامعه روحانیت امامیه هرات و مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام را پایه گذاری نمود.

پس از سقوط طالبان این عالم والا مقام و متعهد با درک شرایط موجود در کشور جهت خدمت رسانی به جامعه وارد عرصه فعالیت های دینی، فرهنگی، اجتماعی، مدنی و سیاسی گردید.

از آنجا که دغدغه کاستن از آلام و درد های مردم کشور خویش را داشت به طور کامل در شهر هرات مستقر شد تا دوشادوش سایر روحانیون گرانقدر، در کنار مردم خداجوی و جوانان پرشور، ایفای خدمت نماید.

دلسوزی، درک عمیق و شناخت شرایط جامعه باعث شد که مسئول بخش فرهنگی، عضو هیئت امنا و مسئول ارتباطات مدرسه علمیه صادقیه مقرر گردد

خدمات اجتماعی

توانایی فکری، آمادگی روحی، برخورداری از تقوای رفتاری، امانت داری مالی و مقبولیت مردمی از اساسی ترین ویژگی های استاد توکلی بود و همین ویژگی ها سبب شد تا مسئولیت های سنگینی از سوی مراجع دینی، نهاد های فرهنگی و مردمی بر دوش این بزرگ مرد نهاده شود.

با سفر فرزند حضرت آیت الله العظمی حکیم (دامت برکاته) و جمعی از اعضای اصلی دفتر معظم له به شهر هرات، ایشان به عنوان نماینده و مسئول دفتر حضرت آیت الله العظمی حکیم (مدظله) تعیین و فعالیت های علمی، فرهنگی و خدمت رسانی را آغاز نمود که به گواه آثار به جای مانده و تصدیق یاران، به خوبی از عهده مسئولیت ها برآمده و بلکه فراتر از آنچه انتظار می رفت مصدر خدمت برای جامعه اسلامی قرار گرفت.

مردی از جنس مردم

حجت الاسلام توکلی با حضور دائمی و مستمر در سطوح مختلف جامعه، پشتیبانی و حمایت همه جانبه از هویت دینی و مکتبی، همراهی موثر با مردم در حوادث تلخ و چشیدن درد نا‌امنی و محرومیت، در برابر تمام فشار ها و تهدید ها جانانه مقاومت نمود و سدی قوی و محکم در مقابل زیاده خواهی های دشمنان و تکیه گاهی برای مردم ستم دیده و زجر کشیده بود.

بیان شیوا و دردمندانه ایشان در واقع صدای بلند آزادگی و آزاد مردی بود که دشمن زبون را با همه امکاناتش عاجز و ناتوان ساخته بود و سرانجام در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع، در تاریکی شب توسط دشمنان دین مظلومانه در مقابل چشمان فرزندان خردسالش به شهادت رسید.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

سوال خود را مطرح کنید :


همایش وحدت اسلامی در پرتو عقلانیت و مهرورزیهمایش عمامه های خونین