جامعه روحانیت امامیه هرات

جامعه روحانیت امامیه هرات

همزمان با پایان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و آغاز تحولات جدید که زمینه بازگشت مهاجرین را نیز به همراه داشت به همت جمعی از طلاب جوان حوزه غرب کشور، گام‌های اولیه در راستای تحقق وحدت و یکپارچگی طلاب و فضلای خطه علم پرور هرات برداشته شد و طی برگزاری جلسات مقدماتی و همراهی علمای بزرگوار و پیشکسوت، سرانجام در سال 1370 خورشیدی همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تشکل حوزوی”جامعه روحانیت امامیة هرات” در شهر مشهد تأسیس گردید.

زندگینامه شهید حجت الاسلام شهید نجفی

اندازه فونت :
2023/07/10

شهید نجفی در سال ۱۳۳۳ ه ش در قریه جغاره از مربوط ولسوالی انجیل ولایت هرات در یک خانواده متدین به دنیا آمد که او را عزیزالله نامیدند. پدر او محمد سرور فردی دهقان بود و دارای ده فرزند ذکور و اناث بود. وی تحصیلات خود را در مسجد محل سپری نمود و خیلی زود همه به استعداد سرشار او پی بردن ولی مکاتب دولتی آن زمان به علت معلولیت آن را نپذیرفتند.

در سن ۱۴ سالگی پدر خود را از دست داد و گرد یتیمی بر سرش نشست ولی با تشویق مامایش شهید حاجی ارباب قربان به مدرسه علیمه صادقیه رفته و شروع به کسب معارف دینی نزد اساتید محترم چون شیخ غلام حسین طلاب و شیخ حسن وثیقی و دیگر بزرگان نمود.

بعد از کودتای کمونیستی ۷ ثور در سال ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامی مردم افغانستان علیه اشغال گران روسی در سال ۱۳۶۰ به جبهه حزب الله افغانستان پیوست و سالها برای دفاع از ارزشهای دینی و حفظ مرز و بوم وطن عزیز خود به جبهه و تبلیغ برداخت و حتی معلولیت پاهایش او را از این وظیفه شرعی باز نداشت. سالها زندگی و خلق و خوی با مجاهدین مخلص و شهید راه حق، تاثیرات عمیقی در روح و روان او نهاد و الهام بخش باقیمانده عمر شریف او شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان بنای مسجد جامع محمدیه جغاره را به همت مومنین آن منطقه نهاد و با تشکیل کلاسهای سواد آموزی، دینی و قرآنی به تربیت اقشار مختلف جامعه همت گماشت.

در دوران سیاه طالبان در کنار همشهریان خود در هرات فعالیت های فرهنگی دینی را ادامه داد که تشکیل مکاتب، مدارس و لیسه ها از جمله این فعالیت ها بوده است.

ایشان به مدت هشت ماه در زندان قندهار اسیر طالبان بود وی پنچ ماه در مرکز امنیت طالبان زندانی این گروه بود او مدتی را در محبس هرات توسط طالبان زندانی شد.

شهید نجفی بعد از شکست طالبان فعالیت های خود را گسترش داده و با همکاری مردم مسجد جامع محمدیه جغاره را توسعه داد، این شهید بزرگوار همچنین مدرسه علیمه امام حسین علیه الاسلام را تأسیس و در بخش اجتماعی حوزه علمیه صادقیه هرات نقش فعالی را ایفا می کرد. حجت الاسلام شهید نجفی بنا بر در خواست مردم هرات در شورای ولایتی این شهر دو دوره کاندید و در هر دو مرحله بیشترین رأی را به خود اختصاص داد .

او سمبل وحدت بین شیعه و سنی بود بدین جهت دشمنان اتحاد مردم افغانستان او را مانعی در راه اهداف شیطانی خود می دانستند ، آنان این روحانی مردمی و خدمت گزار را به تاریخ ۱۳۹۳/۸/۲۲ در حالی که از آخرین سخنرانی وحدت بخش خود برمیگشت، در مسیر راه ناجوان مردانه ترور نموده به شهادت رساندند و ملت مسلمان افغانستان را از وجود او محروم کردند .

یادش گرامی و راهش پر ره رو باد

سوال خود را مطرح کنید :


همایش وحدت اسلامی در پرتو عقلانیت و مهرورزیهمایش عمامه های خونین