جامعه روحانیت امامیه هرات

جامعه روحانیت امامیه هرات

همزمان با پایان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و آغاز تحولات جدید که زمینه بازگشت مهاجرین را نیز به همراه داشت به همت جمعی از طلاب جوان حوزه غرب کشور، گام‌های اولیه در راستای تحقق وحدت و یکپارچگی طلاب و فضلای خطه علم پرور هرات برداشته شد و طی برگزاری جلسات مقدماتی و همراهی علمای بزرگوار و پیشکسوت، سرانجام در سال 1370 خورشیدی همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تشکل حوزوی”جامعه روحانیت امامیة هرات” در شهر مشهد تأسیس گردید.

زندگینامه حجت الاسلام حاج امین الله امینی

اندازه فونت :
2023/02/25

زندگینامه مختصر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ امین الله امینی مشهور به طالب.

دوران کودکی

ایشان در سال ۱۲۹۵ ه ش در شهر شهید پرور هرات در یک خانواده ۷ نفری نسبتا فقیر ولی مومن ومتعهد پا به عرصه وجود گذاشتند.

در اوایل کودکی از نعمت پدر محروم شده و زندگی محقرانه ایشان با زحمات شبانه روزی مادر دلسوز و مهربانشان ادامه یافت.

دوران کودکی و نوجوانی ایشان به سرعت سپری گشت و با استعداد و حافظه ذاتی شگفتی که داشتند پله های ترقی علمی را طی نمودند. عشق به مطالعه، سرودن شعر و معلمی در وجودشان موج می زد و مدت ۱۲ سال در هرات و روستاهای اطراف آن مشغول تدریس بود. حجت الاسلام همزمان به آموختن دروس عربی و حوزوی و آموزش آن به دیگران اهتمام ورزیدند.

مهاجرت به ایران

درسال ۱۳۵۸ ه ش با فشار کمونیستها پس از اشغال افغانستان توسط شوروی بر اقشار مختلف جامعه به خصوص روحانیون معزز مجبور به مهاجرت به جمهوری اسلامی ایران شدند.

حجت الاسلام امینی در سال ۱۳۵۹ ه ش با پیشنهاد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج حسین آقا فاضل زاده اقدام به تاسیس مدرسه امام جعفر صادق علیه السلام در بنای عسکریه و بعدها دخترانه آن در بنای فاطمیه مرحوم عابدزاده نمودند. پس از آن، این دو مدرسه مصدر خیر و برکت معنوی در جامعه مهاجرین شد.

در این دو مدرسه علاوه بر دورس آموزش و پرورش بعد از تحصیلات ابتدایی، دورس حوزه با استفاده از استادان بزرگوار حوزه علمیه تدریس می شد.

مدرسه امام جعفر صادق علیه السلام، اولین مدرسه خودگردان برای مهاجرین بوده که توانسته سهم بسیار عظیمی در ارتقاء سطح فرهنگ و اعتقادات مذهبی جامعه مهاجر و پرورش شاگردان فعال تاثیر گذار داشته باشد. دانش آموختگان این مرکز علمی، مذهبی اکثر سکان داران کشتی فرهنگ و هنر جامعه هستند.

تلاش و همت جمعی از این عزیزان در خدمت  به  جامعه اسلامی و تعلیم و تربیت فرزندان جامعه قابل قدر است. من جمله:

  • شهید بزرگوار حجت الاسلام حاج شیخ جعفر توکلی
  • حجت الاسلام حاج آقای روحانی
  • حجت الاسلام حاج آقای حسنیان
  • حجج اسلام برادارن محترم بهشتی
  • حجت الاسلام حاج سیعد رضا زاده
  • حجت السلام حاج آقای رجب زاده
  • و …

که همگی پرورش یافتگان و نتیجه زحمات حاج آقای امینی و معلمین دلسوز مدرسه امام جعفر صادق علیه السلام هستند.

وفات

از خصوصیان بارز شخصیتی حجت الاسلام امینی، اخلاص و تقوا، صبر، پشتکار، نظم و انضباط مثال زدنی ایشان بود. برای انجام و به ثمر رسیدن کارها از تمام وجود مایه می گذاشتند حتی در اواخر عمر که با بیماری مهلک سرطان و همچنین کهولت سن درگیر بودند، باز هم تمام دغدغه شان امورات مدرسه بود. متاسفانه شمع پرفروغ وجودشان در روز پنج شنبه ۱۳۷۷/۰۲/۲۵ خاموش گشت. خداوند متعال روح بلندشان را قرین اولیاء الهی نموده و بر درجاتشان بیفزاید.

 به قلم: فاطمه امینی صبیه مرحوم ش

تهیه شده در بخش فرهنگی جامعه روحانیت امامیه هرات

سوال خود را مطرح کنید :


همایش وحدت اسلامی در پرتو عقلانیت و مهرورزیهمایش عمامه های خونین