جامعه روحانیت امامیه هرات

جامعه روحانیت امامیه هرات

همزمان با پایان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و آغاز تحولات جدید که زمینه بازگشت مهاجرین را نیز به همراه داشت به همت جمعی از طلاب جوان حوزه غرب کشور، گام‌های اولیه در راستای تحقق وحدت و یکپارچگی طلاب و فضلای خطه علم پرور هرات برداشته شد و طی برگزاری جلسات مقدماتی و همراهی علمای بزرگوار و پیشکسوت، سرانجام در سال 1370 خورشیدی همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تشکل حوزوی”جامعه روحانیت امامیة هرات” در شهر مشهد تأسیس گردید.

جلسه درس اخلاق آیت الله شیخ حسین فرحناکی

اندازه فونت :
2023/03/17

جلسه درس اخلاق با حضور استاد گرامی حضرت “حضرت آیت الله شیخ حسین فرحناکی”، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام، برگزار شد.

گزیده ای از بیانات این عالم بزرگوار به شرح ذیل می باشد.

اموری که انسان را از انسانیت می اندازد، کور و کر می کند و بی بصیرت می شویم

۱- حب دنیا؛ همه چیز را بر ملاک دنیایی سنجیدن. جایی که تامین بشه می رود و الا خیر. خیلی ها که با امام جنگیدند حب دنیا داشتند، همه را دنیایی حساب کردند.

۲- غفلت از یاد خدا؛ گاها روزها می گذرد، از یاد و نام خدا غافل هستیم. اگر برای خدا درس بخوانیم و بدانیم که او می بیند و می شنود، هر روز درس می خوانیم. اگر درس خواندن روز امتحان و غیر امتحان برابر باشد، خوب است، این نشان می دهد که همیشه آمادگی دارد.

۳- دلبستگی و توجه به چیزی که خدا نمی خواهد و مخالف خداست. طرح دوستی با دشمنان خدا هر چند به اندازه اندک.

۴- عالم غیرعامل بودن؛ در این صورت هم خودمان کور می شویم و هم دیگران را از راه انداخته و باعث کوری آنها می شویم. چقدر آیات و روایات داریم برای کسی که عمل بکند و کسی که عمل نکند.

۵- شهوت پرستی و دنبال روی شهوت؛ اینکه هی می گوید دلم می خواد فلان کار را انجام دهم، این انسان را کور می کنند. باید ببینیم خدا و امام زمان علیه السلام چه می گوید و می خواهد، نه اینکه هر چی که دلم می خواهد.

شهوت ها مختلف هستند. نسبت به افراد یکی با بی حجابی یکی با سبک زندگی یکی هم با طرز گفتار و رفتار.

طلبه باید طلبگی  بکند…. برخی فکر یک چیز هست کارش یک چیز دیگر.

یکی از علماء و آیت الله مجلس روضه پای سماور چای می ریخت. سخنران که یک آیت الله دیگر بوده آمد گفت: توبه کن، تو به دستور شیطان اینجا نشستی. والا چای ریختن را هر کسی بلد هست ولی شما که عالمی باید پای منبر من بنشینی، هر جا اشتباه کردم یا مطلبی را بد فهمیدم و توضیح دادم، جلوی  من را بگیری.  این فقط از تو بر می آید همین مجلس هم جلو بنشین، چون شاید مستمع دیگر نباشد. این وظیفه طلبگی تو است از تو توقع می رود، والا چای ریختن کار هر کسی هست. شیطان میگوید  بیا چای بریز، کاری به منبری نداشته باش …. این دل خواستن اشتباهی هست.

 درس اخلاق استاد فرحناکی، ۲۵ اسفند ۱۴۰۱

سوال خود را مطرح کنید :


همایش وحدت اسلامی در پرتو عقلانیت و مهرورزیهمایش عمامه های خونین